SAMTALSGUIDE

Lorem ipsum

Så introducerar du en smartphone till barnet

Ladda ner & fyll i med barnet

Smartphones är kraftfulla verktyg som erbjuder oändliga möjligheter, men de kan också skapa beroendeframkallande vanor och påverka både fysisk och psykisk hälsa, särskilt hos barn. Genom att sätta tydliga gränser och fokusera på att använda telefonen som ett verktyg för kommunikation och lärande kan vi hjälpa barn att undvika de negativa effekterna och istället få ut det bästa av tekniken. 

Ett par grundprinciper

  • En smartphone är ett verktyg som ska användas på ett medvetet och reflekterat sätt
  • En smartphone har inte i uppgift att döva tristess, trösta, eller bidra till att vi skjuter upp eller undvika andra aktiviteter
  • Människor är viktigare än skärmar :
    • Låt ditt kroppsspråk visa att du bryr dig: lägg undan telefonen, vänd dig mot personen, och engagera dig.
    • Förklara vad du gör på telefonen för att undvika missförstånd, särskilt med vänner och familj.
    • Gör ett “skifte” när någon närmar sig: lägg ner telefonen, titta upp, och visa uppmärksamhet.
  • Skärmtid ska inte gå före relationer – välj alltid mänsklig interaktion när det är möjligt.
  • Eftersom många appar är utformade för att få så mycket av vår uppmärksamhet och tid som möjligt, behöver vi sätta upp begränsningar för att skydda oss. 

DISKUSSIONSFRÅGOR

Barnet frågar föräldern:

1. Vad tycker du bäst om med att ha en smartphone?

2. Hur håller du din användning i schack?

3. Finns det appar som du brukar “fastna i”? Eller som du använder mer än vad du egentligen vill?

4. Hur känns det när du har använt din telefon för mycket? ​

Föräldern frågar barnet:

1. När tycker det är bra för barn att använda smartphones? Vilka tillfällen eller aktiviteter är bra?

2. Känner du några kompisar som använder sina telefoner för mycket?

3. Vilka situationer tycker du att de borde använda dem mindre?

4. När tror du att det kommer bli svårt för dig att använda din telefon lagom mycket?

Läs också: